Algemene
voorwaarden
Artikel 1 - Definities
Genootschap voor Eventmanagers: Taller Events BV, gevestigd te Rotterdam, KvK-nummer: 27250234.
Klant: degene met wie Genootschap voor Eventmanagers een overeenkomst is aangegaan.
Partijen: Genootschap voor Eventmanagers en Klant samen.
Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Artikel 2 - Toepasselijkheid
Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Genootschap voor Eventmanagers.
Genootschap voor Eventmanagers en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
Genootschap voor Eventmanagers en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 - Aanbiedingen en offertes
Aanbiedingen en offertes van Genootschap voor Eventmanagers zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
Een aanbod of offerte is maximaal 1 maand geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.
Aanvaardt de Klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.
Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij Genootschap voor Eventmanagers en de Klant dit schriftelijk afspreken.
Artikel 4 - Aanvaarding
Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, mag Genootschap voor Eventmanagers de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de Klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
Mondelinge aanvaarding van de Klant verbindt Genootschap voor Eventmanagers slechts, nadat de Klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.
Artikel - Prijzen 5
Genootschap voor Eventmanagers hanteert prijzen in euro’s, exclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
Genootschap voor Eventmanagers mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
Genootschap voor Eventmanagers en de Klant spreken voor een dienstverlening een totaalbedrag als richtprijs af, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
Genootschap voor Eventmanagers mag tot 10% van de richtprijs afwijken.
Genootschap voor Eventmanagers moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
Genootschap voor Eventmanagers zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.
Een consument mag de overeenkomst met Genootschap voor Eventmanagers opzeggen wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.
Artikel 6 - Betalingen en betalingstermijn
Genootschap voor Eventmanagers mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
De Klant moet een betaling achteraf binnen 30 dagen na levering hebben voldaan.
De betalingstermijnen die Genootschap voor Eventmanagers hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Genootschap voor Eventmanagers aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
Genootschap voor Eventmanagers mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstellingeisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
Artikel 7- Gevolgen te late betaling
Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Genootschap voor Eventmanagers de wettelijke rente per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan Genootschap voor Eventmanagers .
De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag Genootschap voor Eventmanagers zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald.
In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van Genootschap voor Eventmanagers op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Genootschap voor Eventmanagers, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.
Artikel 8 - Opschortingsrecht
De Klant doet hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 9 - Verrekening
De Klant doet afstand van zijn recht om een schuld aan Genootschap voor Eventmanagers te verrekenen met een vordering op Genootschap voor Eventmanagers.
Artikel 10 - Verzekering
De Klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:
geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
zaken van Genootschap voor Eventmanagers die bij de Klant aanwezig zijn
zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
De Klant geeft op eerste verzoek van Genootschap voor Eventmanagers de polis van deze verzekeringen ter inzage.
Artikel 11 - Intrekking opdracht
Het staat opdrachtgever vrij om de opdracht aan dienstverlener op elk gewenst moment te beëindigen.
Wanneer opdrachtgever de opdracht intrekt, is opdrachtgever verplicht het verschuldigde loon en de gemaakteonkosten van dienstverlener te betalen.
Artikel 12 - Klachtplicht
Opdrachtgever is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden direct schriftelijk te melden aan dienstverlener. De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat dienstverlener in staat is hierop adequaat te reageren.
Een klacht kan er in ieder geval niet toe leiden, dat dienstverlener gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
Artikel 13 - Garantie
Wanneer de Klant en Genootschap voor Eventmanagers een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Genootschap voor Eventmanagers enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
Artikel 14 - Uitvoering van de overeenkomst
Genootschap voor Eventmanagers voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.
Genootschap voor Eventmanagers mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant.
De Klant moet ervoor zorgen dat Zorgt de Klant er niet voor dat Genootschap voor Eventmanagers op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
Zorgt de Klant er niet voor dat Genootschap voor Eventmanagers tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.
Artikel - 16 Duur overeenkomst dienst
De overeenkomst tussen Genootschap voor Eventmanagers en de Klant betreffende een dienst of diensten wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of anders wordt afgesproken.
Wanneer de Klant een overeenkomst voor bepaalde tijd aangaat, dan wordt deze na afloop van de termijn stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij 1 van de partijen de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 3 maanden, of een consument de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand, waardoor de overeenkomst automatisch eindigt.
Artikel 17 - Opzeggen dienst voor onbepaalde tijd
De Klant kan een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd opzeggen met een opzegtermijn van 3 maanden.
Een consument mag een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.
Artikel 18 - Vrijwaring
De Klant vrijwaart Genootschap voor Eventmanagers tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Genootschap voor Eventmanagers geleverde producten en/of diensten.
Artikel 19 - Klachten
De Klant moet een door Genootschap voor Eventmanagers geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Genootschap voor Eventmanagers daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Genootschap voor Eventmanagers hiervan op de hoogte stellen.
De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekort-koming, zodat Genootschap voor Eventmanagers hierop gepast kan reageren.
De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Genootschap voor Eventmanagers.
Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Genootschap voor Eventmanagers andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel 20 - Ingebrekestelling
De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Genootschap voor Eventmanagers.
De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Genootschap voor Eventmanagers ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel 21 - Aansprakelijkheid Klant 21
Wanneer Genootschap voor Eventmanagers een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel 22 - Aansprakelijkheid Genootschap voor Eventmanagers
Genootschap voor Eventmanagers is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
Wanneer Genootschap voor Eventmanagers aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
Genootschap voor Eventmanagers is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
Wanneer Genootschap voor Eventmanagers aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 23 - Vervaltermijn
Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Genootschap voor Eventmanagers vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel 24 - Ontbinding
De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Genootschap voor Eventmanagers toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
Is de nakoming van de verplichtingen door Genootschap voor Eventmanagers nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Genootschap voor Eventmanagersin verzuim is.
Genootschap voor Eventmanagers mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Genootschap voor Eventmanagers kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel 25 - Overmacht
In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Genootschap voor Eventmanagers Event door de Klant niet aan Pro Connect kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
- een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
- wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
- stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
- computervirussen
- stakingen
- overheidsmaatregelen
- vervoersproblemen
- slechte weersomstandigheden
- werkonderbrekingenWanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Genootschap voor Eventmanagers1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Genootschap voor Eventmanagers kan nakomen.
Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Genootschap voor Eventmanagers de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
Genootschap voor Eventmanagers Event hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Pro Connect hiervan voordeel heeft.
Artikel 26 - Wijziging overeenkomst
Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Genootschap voor Eventmanagers de overeenkomst aanpassen.
Artikel 27 - Wijziging algemene voorwaarden
Genootschap voor Eventmanagers mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Genootschap voor Eventmanagers altijd doorvoeren.
Ingrijpende wijzigingen zal Genootschap voor Eventmanagers zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
Artikel 28 - Overgang van rechten
De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Genootschap voor Eventmanagers aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Genootschap voor Eventmanagers.
Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.
Artikel 20 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Genootschap voor Eventmanagers bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 30 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter
Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en Genootschap voor Eventmanagers is Nederlands recht van toepassing.
De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Genootschap voor Eventmanagers is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Genootschap voor Eventmanagers, tenzij de wet iets anders bepaalt.